VÄLJA KATTUNGE

När det är dags att köpa en kattunge finns det en del saker du bör veta för att få en så frisk katt som möjligt.

Om katten skall vara renrasig eller en blandraskatt (kallas ofta huskatt) är en smaksak.

En blandraskatt har ofta en okänd fader och då finns bara kännedom om modern och hennes eventuella sjukdomar. Ofta finns inget arbete för att undvika ärftliga sjukdomar.
Blandraskatter har ofta något färre kattkontakter (parning sker ofta i det område katten vanligen vistas i, katten flyttas exempelvis inte mellan olika utställningar) och då minskar risken för smittsamma sjukdomar.

En renrasig kattunge har två kända föräldrar.
Uppfödare av renrasiga katter bör vara anslutna till en kattklubb.
På rasens hemsida finns information om det förekommer ärftliga sjukdomar i rasen och om rasklubben har ett avelsprogram för att minska uppkomsten av dessa sjukdomar.

För att minska risken för ärftlig sjukdom

Ta reda på om det finns ett avelsprogram för just den ras du är intresserad av. Om ett sådant program finns bör du fråga uppfödaren om kattungens föräldrar har gjort de rekommenderade testerna som finns i avelsprogrammet.

För att minska risken för smittsam sjukdom

Tre viktiga frågor att ställa:
Har kattungarna haft influensasymtom?
Kan jag få se katternas sandlådor?
Är kattungen och kattmamman vaccinerad?

Fem viktiga saker att observera hos uppfödaren:

Titta på kattungarnas storlek i kullen, är de lika stora eller skiljer storleken mycket?
Ta reda på hur många katter som bor hos uppfödaren.
Titta på kattungarnas ögon. Om det finns tårflöde är tredje ögonlocket framfallet.
Springer katterna omkring i hela huset, eller har de ett eget rum? (Viktigast om uppfödaren har många katter.)
Finns det diarré i någon sandlåda eller runt bakdelen på någon av kattungarna?

Om kattungarna verkar friska är det dags att välja en kattunge.

Då bör du kontrollera följande saker:
Kattungen skall vara minst 12 veckor gammal när du hämtar den.
Kattungen bör vara besiktigad av en veterinär innan du hämtar den.
Den bör också vara avmaskad och vaccinerad.
Vi rekommenderar även att katten ID-märks.
Ta reda på vad katten är van att äta och ge samma mat i början även hemma hos dig.
Senare kan du successivt gå över till ett annat foder. Det finns foder som är anpassat till kattungar.

Kattungen skall vaccineras ytterligare en gång ca 3-4 veckor efter den första vaccinationen, och därefter bör den vaccineras igen efter ett år. Kontrollera med uppfödaren om kattungen har vaccinerats och hur många gånger det gjorts.

Avmaskning bör ske när kattungen varit i det nya hemmet i 2-4 veckor. Därefter bör katten avmaskas vid ca 6 månaders ålder. Om katten sedan är innekatt behövs ingen mer avmaskning. Katter som är ute måste avmaskas regelbundet minst 2-4 gånger per år. Avmaskningsmedel köps receptfritt på Apotek.

En försäkring av katten bör tecknas samma dag som ni hämtar den. Kontrollera även med uppfödaren om kattungen varit försäkrad hos dem. Om katten skulle bli sjuk eller råka ut för en olycka är det otroligt viktigt med en försäkring.

Placera inte vattenskål och matskål på samma plats. En katt gillar sällan att dricka på samma ställe där maten står, så placera dem på två olika platser.
Om ni har flera katter i hemmet, bör ni hålla katterna i olika rum under någon vecka för att minska risken för att den nya katten smittar de andra.

Vi önskar dig LYCKA TILL med din nya familjemedlem!