RESA MED HUND OCH KATT

Innan du tar med ditt djur på resan är det en hel del du bör tänka på för att förhindra att djuret utsätts för smittrisker. Många smittsamma sjukdomar hos djur är mycket vanligare i andra länder än i Sverige. Ansvaret för skyddsåtgärder vilar helt på dig som djurägare och det är mycket du bör tänka på för att minska risken för att ditt djur utsätts för onödig smitta.
För hund, katt och iller som skall resa inom EU krävs ett sällskapsdjurpass, ett så kallat EU-pass. Glöm inte att det även gäller resa tillbaka till Sverige. Och olika länder har olika regler för att ta in ett djur i landet.

När ni skall resa, måste du alltså både ta reda på vilka regler som gäller för att ta in djuret i det land ni ska resa till, och även vilka regler som gäller för att ta in djuret i Sverige igen.

Allmänna bestämmelser för resa med djur:

För införsel av sällskapsdjur tillbaka till Sverige hänvisas till aktuell information från Statens Jordbruksverk.
För resa till andra länder hänvisas till respektive lands ambassad angående krav på vaccinationer, intyg mm.
För allmän information om sjukdomar vid utlandsresa, se SVA:s hemsida.

Vad du också behöver tänka på vid utlandsresa:

Grundvaccinera djuret mot infektionssjukdomar, även om det inte krävs enligt lag.
Avmaska djuret vid hemkomst med Droncit eller Drontal, även om det inte krävs enligt lag.
Använd skydd mot loppor, myggor och fästingar.
Djuret som skall ner mot medelhavet eller ännu mer söder ut, bör dessutom ha fler vacciner och behandlingar som det inte finns några krav på, men som skyddar mot allvarliga sjukdomar. Rådgör med oss på kliniken.

Nya regler för hundar och katter som reser till Norge

Den 1 maj 2013 ändrades införselreglerna för hundar och katter till Norge på nytt. Från och med då måste alla hundar som reser in i Norge ha sällskapsdjurspass, vara ID-märkta samt avmaskas av veterinär.

Tidigare kunde du själv avmaska din hund och intyga det på en speciell blankett men från och med 2013-05-01 måste du alltså ta den till en veterinär som avmaskar och intygar detta med en stämpel i hundens sällskapsdjurspass. Hunden måste också vara ID-märkt.

Hunden skall avmaskas 24-120 timmar innan ankomsten till Norge.

För hundar som reser ofta till Norge gäller: Avmaska minst två gånger med 28 dagars intervall innan första inresan till Norge, därefter avmaskas hunden minst var 28: e dag.

Det tidigare avmaskningskravet för katter upphävs däremot. Det finns inget krav på pass eller ID-märkning för katter som reser från Sverige till Norge.
Om du reser med fler än 5 katter eller hundar kan reglerna vara annorlunda