TÄNDER

Valpens/kattungens tänder

Hundar och katter har precis som människor mjölktänder när de är små.
Hundvalpen har 28 mjölktänder och kattungen har 26 mjölktänder.
Lär hundvalpen eller kattungen redan när de är små, att bli inspekterad i munnen och börja borsta tänderna. I början är det inte så noga, utan lek med djuret och belöna mycket. Det är viktigt att tidigt inspektera djurets mun för att se om det blir skador eller om något fastnar mellan tänderna.

Valpar byter tänder vid 5-6 månaders ålder. Små raser kan ibland byta något senare. Kattungar byter tänder vid ungefär samma ålder som hundvalpar.

Permanenta tänder

Den vuxna hunden har 42 permanenta tänder och den vuxna katten har 30 stycken.
Fortsätt att inspektera hundens/kattens tänder.
Lyft upp överläppen, tänderna skall vara vita och tandköttet lätt rosa, tandköttet skall sitta fast mot tanden. Rodnad eller svullet tandkött och tänder med beläggning tyder på inflammation och tandsten. Pigmentfläckar (svarta fläckar) är oftast normalt i munnen.

Tandborstning

Många hundar och katter får plack och tandsten. Ofta får små hundraser mer tandsten än större raser, med vissa undantag. Vilken katt som får plack och tandsten är svårare att förutse. Äldre djur får mer än yngre djur. Hos många djur orsakar plack (saliv, bakterier och matrester) tandlossning. Om tänderna inte borstas finns det risk att tandlossning orsakar ett livslångt lidande.

Det bästa är att börja borsta tänderna redan när hunden eller katten är ung men det är aldrig för sent att börja borsta. Tänderna måste borstas varje dag. Gör det till en rutin att borsta. Använd en mjuk tandborste. De som brukar fungera bäst är tandborstar för mycket små barn. Tandkräm är bra, men inte nödvändig. I så fall måste du använda speciell tandkräm för djur eftersom djur inte tål fluor. Eltandborste fungerar bra på djur men tänk då på att inte trycka för hårt.

Oftast är det lättast att ha djuret mitt emot sig när man borstar. Små djur kan man sätta i en fåtölj eller i hörnet på soffan. Tänk på att djuret måste lära sig och förstå vad det innebär att borsta tänderna, det kan ta lite tid och det är viktigt med beröm. Det går bra att belöna med godis efteråt. Om det är svårt att borsta kan du i början använda en fingertuta eller liknande, men försök att gå över till borste sedan eftersom borsten är så mycket bättre.

Speciella foder, tuggben och liknande kan minska bildandet av tandsten, men INGET kan ersätta tandborstningen.