TANDBESVÄR

Persisterande mjölktänder (mjölktänder som inte lossar)

Om mjölktänderna inte lossar av sig själv kan det förhindra att den permanenta tanden kommer upp, eller orsaka att den permanenta tanden växer i fel riktning. Dessutom fastnar ofta matrester mellan tänderna och det kan orsaka inflammation i tandköttet.

Mjölktänder som inte lossar är vanligare bland hundar än katter, och vanligare bland små hundraser än större.

Om mjölktänder inte lossat av sig själv vid 6 månaders ålder bör de dras ut. Ibland behöver mjölktänderna dras ut tidigare om den permanenta tanden börjat växa snett.

Utdragningen sker hos veterinär och hunden måste sövas.
Utdragning av persisterande mjölktänder täcks av vissa försäkringar.

Tandfrakturer

Om en tand skadas bör den undersökas av veterinär. Tandfrakturer kan gå ner till tandens pulpa och orsaka stora besvär om inte tanden rotfylls, eller dras ut. Tandfrakturer bör åtgärdas snabbt.

Missfärgning av en tand

En missfärgad tand kan bero på att pulpan har skadats.

Tandsten

Bakterier, saliv och matrester fastnar som en mjuk beläggning på tanden. Detta kallas för plack (eller plaque). Efter någon vecka mineraliseras placken och det bildas tandsten. Den fäster först närmast tandköttet och kan orsaka inflammation i tandköttet.

Om inflammationen får pågå en tid kommer det leda till tandlossning. När tanden har börjat lossa och tandköttskanten dragits upp högre på tandroten, kan tanden inte återgå till det normala igen. Käkbenet angrips och fästet för tanden förstörs. Djupa tandfickor bildas, mer plack får plats, mer tandsten bildas, mer inflammation uppstår och tandlossningen fortsätter. Slutligen lossar tanden helt. Innan tanden lossat har djuret haft ont och det finns risk att infektionen i munnen även kan spridas i kroppen via blodet.

Om hunden eller katten redan fått tandsten, måste tandstenen tas bort. Enda sättet att göra en bra rengöring i munnen är att djuret sövs och tänderna rengörs av utbildad personal med hjälp av ultraljud.

Vid misstanke om tandlossning måste tänderna röntgas.

Om tandlossningen gått för långt, måste tanden dras ut.

Bästa sättet att undvika tandlossning är att BORSTA hundens/kattens tänder VARJE DAG.

Tandborstning

Vänj din valp eller kattunge vid tandborstning redan tidigt. Det går även att introducera detta på ett vuxet djur men det krävs tålamod.
Det viktiga är att du borstar ditt djurs tänder dagligen. Det som sker vid tandborstning är att man tar bort den bakteriehinna (plaque) som alltid finns på tänderna. Om den finns kvar på tänderna inlagras det så småningom ämnen från saliven som bildar tandsten och den går inte att borsta bort. Tandstenen orsakar en irritation och inflammation i tandköttet som gör att tandköttet drar sig tillbaka från tanden, tandbenet blottas och dras också tillbaka och då släpper tanden så småningom.
Utrustningen som behövs för tandborstning finns att köpa i vår butik. I början kan du använda en speciell ”fingertuta” som träs över fingret och då kommer man lätt åt i princip överallt. Gå därefter över på en mjuk liten barntandborste eller Bizzibrush som är en speciell borste framtagen för hund och katt.
Börja med utsidorna och så småningom brukar det gå att även borsta insidorna. Använd speciell tandkräm för hund och katt eller enbart ljummet vatten. Tandkräm för människor ska inte användas eftersom våra djur är känsliga för flour.
Gå gärna in på accesia.se/bizzibrush/ och titta närmare på en instruktionsfilm som finns där.
Lycka till!

FORL (feline odontoclastic resorptive lesions)

FORL är en tandsjukdom som främst drabbar katter. Orsaken till FORL är ännu inte fastställd men det som sker är att det bildas ett fräthål i tandens emalj, nära eller under tandköttet. Så småningom går tanden av. När hålet kommer in till pulpan gör det mycket ont. Den enda behandlingen som finns är att dra ut tanden. Innan utdragning måste tanden röntgas.

Ofta är det enstaka tänder som drabbas, men så småningom kan det drabba ett flertal tänder i kattens mun. Katten kan dock klara sig mycket bra utan tänder.

Eftersom hålen sitter nära tandköttet, är de ofta mycket svåra att upptäcka.
Ibland ses en rodnad i tandköttet. Mer tandsten bildas på den sidan katten har ont eftersom den inte tuggar där.

Symptom på FORL:

Katten äter sämre eller mindre än vanligt.

Katten har dålig andedräkt.

Kattens tandkött är inflammerat och rött närmast tänderna.

Katten reagerar vid beröring av en tand.

Katten har skadade tänder.

Katten kan gnissla tänder.

För närvarande ersätts inte behandling av FORL av försäkringen.