FÄSTINGAR

Fästingar bör plockas bort så fort man upptäcker dem, helst inom första dygnet den satt sig.

Receptfria fästingmedel som fungerar på både hund och katt finns att köpa på apoteket. Det finns även nyare medel som bara kan köpas med recept.

Om ditt djur är patient hos oss och har varit på besök hos oss under det närmaste året, är du välkommen att höra av dig för ett recept till ditt djur.

Om ditt djur aldrig varit här, eller om det var väldigt länge sedan ditt djur undersöktes av veterinär, behöver vi få se ditt djur innan receptbelagda mediciner förskrivs (i enlighet med svensk läkemedelslagstiftning). Välkommen att höra av dig för en tid!

OBSERVERA!!

Katter tål endast Bravecto Spot on för katt, Effipro, Frontline, Frontline comp, Exproline och Seresto halsband för katt.

Kontrollera noga att preparatet är till katt

FÄSTINGAR SPRIDER SJUKDOMAR

Fästingar som bitit sig fast i huden kan sprida sjukdomar till hund och även till katt.
De sjukdomar som vanligtvis sprids med fästingar i Sverige är Anaplasma, Borrelia och TBE
Även katt kan få Anaplasma, men det är sällsynt.

På senare tid har det dock upptäckts en annan sorts fästing, den brokiga hundfästingen Dermacentor reticulatus, på några ställen i södra Sverige. Den kan överföra sjukdomen babesios, som orsakas av en liten parasit som invaderar de röda blodkropparna och orsakar anemi (blodbrist).

I många andra länder är Bruna hundfästingen (Rhipicephalus sanguineus) vanlig. Den fästingen kan leva och föröka sig inomhus och är därför mycket svår att bli av med. Den bruna hundfästingen kan sprida sjukdomarna Ehrlichios, Babesios och Hepatozoonos.

Skydd mot fästingar

Bortplockning av fästingar görs bäst med en fästingborttagare som ni kan köpa hos oss, på djuraffär eller på apotek.
Sätt fästingborttagaren så nära fästingens huvud som möjligt och drag sedan loss fästingen.

Täck inte fästingens kropp med fett eller nagellack. Visserligen dör fästingen, men innan den dör, hinner den kräkas upp sitt maginnehåll och då ökar risken för smitta.

Det är ingen fara om det blir en liten bit kvar av fästingen når den tas bort. Det kan uppstå en lokal rodnad och svullnad, denna försvinner dock på några dagar.

Fästingmedel kan användas för att skydda hunden mot fästingar.

Vanliga medel är s.k. ”spot-on” preparat som droppas på huden i nacken på ditt djur. Lösningen sprids via fettet i huden eller absorberas genom huden och har effekt efter ½ -3 dygn.
Om djuret har schamponerats försvinner hudfettet. Vänta minst 48 timmar innan spot-on medlet sätts på.

Fästinghalsband. De utsöndrar ständigt en liten mängd av preparatet och gör att fästingarna inte biter sig fast på hunden. Även halsbandets effekt försvinner efter schamponering och det tar sedan flera dagar tills djuret har skydd igen.

Det finns flera olika tabletter att använda mot fästingangrepp. De har olika duration. De fungerar oavsett schamponering el badning men enstaka individer kan reagera med kräkning eller diarré.

ANVÄND INTE fästingmedel om:

djuret tidigare har reagerat på fästingmedel (rådgör med veterinär)

djuret är yngre än 2 månader
djuret väger under 2 kg. För till exempel Exspot gäller att djuret inte får väga under 5 kg.
djuret har sår eller andra förändringar i huden
djuret har nedsatt allmäntillstånd

Vaccin mot Borrelia

Vaccinet ges två gånger med 3 veckors mellanrum och sedan årligen. Detta schema är dock inte undersökt. Vaccinet kan enligt tillverkaren ges från 12 veckors ålder. Läkemedelsverket bedömer för närvarande att värdet av vaccinationen är begränsad. De studier som gjorts av vaccinets effekt och eventuella bieffekter är också mycket begränsade.

Vi väljer därför att tillsvidare inte rekommendera vaccinet, utan vi avvaktar ytterligare studier. Vi kommer dock att ta hem vaccinet om det finns efterfrågan.